Programovací prostředí

Programovací prostředí a jeho ovládání

Každý uživatel, který se pustí do práce s robotickou stavebnicí se dříve či později setká se softwarem, který je určen pro tvorbu ovládacích programů. Tento kurz Vám umožňuje seznámit se s jednotlivými konstrukty robotické stavebnice LEGO NXT a principy práce s nimi aplikuje v programovacích protředích NXT-G a RobotC. V následující úvodní kapitole se seznámíte se základními informacemi o zmíněných programovacích prostředích a získáte nezbytné znalosti o úkonech, které předcházejí samotnému programování.

Pokud začnete pracovat s kterýmkoliv programem, který je pro Vás nový a neznámý, první o co se budete snažit, je získání základních znalostí o jeho uspořádání a částech z kterých se skládá. Budete se pokoušet pochopit k čemu která sekce slouží a jaké možnosti skýtá. K získání základního přehledu v obou programovacích prostředích Vám poslouží článek s názvem Orientace v programovacím prostředí, kde naleznete obecné informace o sekcích, z kterých se programovací prostředí skládají a jaké možnosti uživateli nabízí.

Jestliže jste se již zorientovali v programovacích prostředích ale nemáte žádné zkušenosti s programováním ani z některého jiného prostředí, tak Vás prvními kroky při vytváření nového programu provede článek s názvem Založení a uložení nového programu, který se zabývá vytvořením nového, prázdného souboru a jeho uložením před započetím samotného programování.

Před samotným vyzkoušením a nahrátím programu do řídící jednotky NXT je nutné používat aktuální verzi firmware programovacího prostředí. Postup při jeho stažení a umístění volby pro nahrání popisuje článek Aktualizace firmware.

Hotový program je nutné pro jeho vyzkoušení exportovat do řídící jednotky NXT. V článku Export programu do robotické stavebnice naleznete možnosti exportu v obou programovacích prostředích, postup a umístění voleb pro export v menu prostředí.

Během nahrávání rozsáhlejších programů do řídící jednotky může nastat situace, že v jednotce již nebude volný paměťový prostor. Pro získání informací o zaplnění paměti a pro práci s pamětovým prostorem existuje v obou programovacích prostředích souborový manažer. Popis jeho sekcí a možnosti použití naleznete v článku Správa paměti robotické stavebnice.

Seznam článků kapitoly Programové prostředí

  1. Orientace v programovacím prostředí
  2. Založení a uložení nového programu
  3. Aktualizace firmware
  4. Export programu do robotické stavebnice
  5. Správa paměti robotické stavebnice  
     
     

Vytvoření a uložení nového programu je prvotním krokem, který provádíme během programování robotické stavebnice LEGO MINDSTORMS NXT v kterémkoliv zvoleném programovacím prostředí. Vytváření nového programu probíhá podobným způsobem jako u každého jiného softwaru. Uložené programy se liší typem formátu. Každé programovací prostředí používá jiný formát.

Popis v programovacím prostředí

NXT-G

Vytvoření nového programu 

Vytvoření programu v programovacím prostředí NXT-G je možné třemi způsoby:

  • Kliknutím na slovo File (Soubor) v horní liště programu a vybráním možnosti New (Nový).
  • Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+N.
  • Kliknutím na tlačítko Go v dolní části programu u možnosti Start New Program.

Po provedení jedné z těchto možností se zobrazí prázdná vývojová plocha nového programu.

NXTG otevreni

Uložení programu

Pro uložení vytvářeného programu v prostředí NXT-G máme několik možností:

  • Kliknutím na slovo File (Soubor) v horní liště programu a vybráním možnosti Save (Uložit) nebo Save As... (Uložit jako...).
  • Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+S.

NXTG ulozeni

Po provedení některé z těchto dvou možností se otevře dialogové okno pro uložení, kde je nutné zadat název ukládaného programu (File Name) a místo uložení (Path). Výsledný soubor je poté uložen ve formátu .rbt, který je charakteristický pro programovací prostředí NXT-G.

 NXTG save dialog

RobotC

Vytvoření nového programu

Vytvoření nového programu v programovacím prostředí RobotC je možné třemi způsoby:

  • Kliknutím na slovo File (Soubor) v horní liště programu, vybráním možnosti New... (Nový) a následným vybráním možnosti New File (Nový soubor) v rozšířené nabídce.
  • Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+N.

RobotC otevreni

  • Kliknutím na tlačítko označující Nový soubor (New File) ve standardní liště nástrojů.

RobotC otevreni2

Po otevření nového programu je automaticky vytvořena prázdná metoda task main(), která je základním konstruktem programu v RobotC.

Uložení programu

Pro uložení nového programu v prostředí RobotC máme několik možností:

  • Kliknutím na slovo File (Soubor) v horní liště programu a vybráním možnosti Save (Uložit), Save As... (Uložit jako...), nebo Save All (Uložit vše).
  • Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+S (Uložit), Ctrl+Alt+S (Uložit jako...) nebo Ctrl+Shift+S (Uložit vše). Možnost Save All (Uložit vše) umožňuje uložit několik nových, rozpracovaných programů najednou.

RobotC ulozeni

  • Kliknutím na ikonu označující Uložit (Save) nebo Uložit vše (Save All) ve standardní liště nástrojů.

RobotC ulozeni2

Po provedení některé z těchto dvou možností se otevře dialogové okno pro uložení, kde je nutné zadat název ukládaného programu a místo uložení. Výsledný soubor se ukládá pod označením C Files (*.c;*.cpp;*.h).

EV3

VYTVOŘENÍ NOVÉHO PROGRAMU 

Pro vytvoření nového programu v programovacím prostředí EV3 je nejprve nutné vytvořit nový projekt. To je možné provést dvěma způsoby:

  • Kliknutím na symbol křízku umístěný vlevo nahoře ve spuštěném programovacím prostředí.

  •  Kliknutím na slovo File (Soubor) v horní liště programu a vybráním možnosti New Project (Nový projekt) a následně vybrat volbu Program. Pokud bychom zvolili možnost Experiment, dostaneme se do režimu, ve kterém je možné zaznamenávat a analyzovat hodnoty ze senzorů a motorů.

 EV3 NOVY2 ZVYRAZNENI

Do každého projektu je následně možné přidávat libovolné množství programů a experimentů. Nový program nebo experiment přidáme buďto vybráním možnosti File v horním menu a následným kliknutím na Add Program (přidat program) nebo Add Experiment (přidat experiment) nebo stisknutím klávesové zkratky Ctrl+N (pro přidání programu) či Ctrl+E (pro přidání experimentu).

 EV3 NOVY PROGRAM

uložení programu

Pro následné uložení vytvořeného projektu máme v prostředí EV3 několik možností:

  • Kliknutím na možnost File (Soubor) v horním menu programu a vybráním možnosti Save Project (Uložit projekt) nebo Save Project As... (Uložit projekt jako...).
  • Stisknutím klávesové zkratky Ctrl+S.

EV3 ULOZENI ZVYRAZNENI

Po provedení některé z těchto možností se otevře dialogové okno pro uložení, kde je nutné zadat název ukládaného souboru a místo pro jeho uložení. Výsledný soubor se ukládá pod označením EV3 Project File (*.ev3).